فواید ماساژ درمانی ورزشی

ماساژتراپی یا ماساژ درمانی با عمل روی بافت‌های نرم بدن به کنترل مشکلات و افزایش سلامتی فرد کمک می‌کند. ماساژ به قدمت تاریخ بشر در فرهنگ‌های غربی و شرقی استفاده می‌شده و یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای تسکین درد بوده است.

انواع ماساژ

ماساژتراپیست باید بهترین نوع ماساژهای متناسب با شرایط شما را بشناسد. هر نوع ماساژی فواید خودش را دارد:

  • ماساژ ورزشی درد عضلات را قبل و بعد از هر نوع فعالیت ورزشی کاهش می‌دهد و بسته به رشته‌ی ورزشی، می‌تواند تنها بر بخش‌های خاصی از بدن شما متمرکز باشد.
  • در ماساژ نقاط ماشه‌ای از چرخه‌های پی‌درپی فشار و رهاسازی مناطق خاصی از بدن – که درد را به دیگر مناطق منتشر می کنند – استفاده می‌شود.
  • ماساژ سنگ داغ منجر به کاهش اسپاسم عضلات می‌شود و با استفاده از یک سنگ داغ صاف که روی مناطق حساس و خاص بدن قرار می‌گیرد، ماهیچه‌ها به حالت تمدد و آرمیدگی عمیق‌تری می‌رسند.

آموزش ماساژ

ماساژ درمانی ورزشی

ممکن است این طور به نظر برسد که ورزشکاران قدرتی مافوق بشر دارند، اما همین افراد بسیار مستعد آسیب‌های ناشی از استفاده ی مکرر از گروه خاصی از عضلات هستند. و یکی از دلایلی که ماساژ ورزشی می‌تواند مفید باشد همین مشکل است. ماساژ می‌تواند به فرد کمک کند تا ماگزیمم فعالیت خودش را داشته باشد. اسکات همیلتون، دارنده‌ی مدال طلای المپیک 1984 و سخنران اصلی کنفرانس ملی ماساژتراپی آمریکا در سال 2015، با استفاده از ماساژ توانست سه سال به عمر ورزشی خود اضافه کند و به این ترتیب، ماساژ ورزشی ارزش و اعتبار پیدا کرد.

برخی ورزشکاران حرفه‌ای دلایل خاصی برای استفاده از ماساژتراپی دارند و به همین ترتیب، برخی از ماساژتراپیست‌ها هم معتقدند که حضور آن‌ها در صنعت ورزش دلایل خاصی دارد. امروزه موقعیت شغلی این حوزه خیلی متفاوت از گذشته شده است. خود این حیطه می‌تواند فرصتی باشد که در دنیای ورزش حرفه‌ای وارد شوید، حتی اگر مهارت‌ها و توانایی‌های فیزیکی شما سمت و سوی دیگری داشته باشد.

برخی ماساژتراپیست‌ها همراه تیم‌های ورزشی در سفر هستند.

ماساژتراپی ممکن است به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد: قبل و بعد از رویداد ورزشی، بین رویدادها برای حفظ وضعیت بدن، به عنوان توانبخشی و تجدید قوا بعد از آسیب‌های ورزشی.

ماساژتراپیست‌ها اغلب با دیگر متخصصان خدمات درمانی ورزشی در ارتباط هستند.

خدمات ماساژ ورزشی در مجموعه ورزشی مدرن انجام می شود.

کاربرد ماساژ تراپی ورزشی

ماساژ ورزشی در اصل برگرفته از تکنیک‌های ماساژ سوئدی است و روی ماهیچه‌هایی متمرکز است که به طور مکرر تحت فشار و استفاده‌ی زیاد هستند، و در حقیقت بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالت معمول، این‌ها عضلاتی هستند که به عنوان بخشی از ورزش یا رقابت، تحت حرکت‌های تکراری و خشن هستند.

ماساژ ورزشی امروزه توسط بسیاری از افراد در صنعت ورزش به عنوان بخشی از فعالیت و برنامه‌ی تمرینی و رقابتی، مورد پذیرش قرار گرفته است. به این معنی که ورزشکار می‌تواند در دوره‌ی پیش از رقابت وضعیت بهتری داشته باشد و دوره‌ی ریکاوری مورد نیازش کاهش پیدا کند و سریع‌تر به جلسات تمرینی خود برگردد، و این یعنی یک جلسه‌ی تمرینی بهتر و مفیدتر بعد از رقابت. انعطاف‌پذیری هم یکی از اجزای لازم هر رقابت ورزشی است.

خیلی‌ها این موضوع را درک نمی‌کنند اما ماساژ ورزشی ویژگی‌هایی دارد که واقعاً برای ورزشکاران لازم است. هدف قرار دادن عضلات و تاندون‌ها در بدن، بخش کلیدی تمرینات ورزشی است. نتایج مطالعه‌ای در سال 2010 در آمریکا نشان داد که درد عضلات در ورزشکارانی که قبل و بعد از تمرینات استقامتی ماساژ ورزشی دریافت می‌کنند، کاهش چشمگیری نشان می‌دهد.

فواید ماساژ ورزشی

چندین عنصر کلیدی در خصوص ماساژ ورزشی وجود دارد:

تحرک و انعطاف‌پذیری

ورزشکاران و افراد حرفه‌ای اغلب بیش از حد ورزش می‌کنند و این باعث خشکی و سفت شدن عضلات می‌شود. ماساژ ورزشی می‌تواند عضلاتی را که به شدت تحت فشار هستند ریلکس کند و انعطاف‌پذیری بیش‌تری به عضلات بخشد. استفاده از ماساژ ورزشی پیش از رقابت، می‌تواند عضلات را ریلکس کند و منجر به افزایش انعطاف‌پذیری و درنتیجه، کارکرد و بازده‌ی بهتر شود.

کوتاه شدن دوره‌ ریکاوری

ورزش و رقابت برای بدن استرس‌زا است و اگر احتیاطات لازم به درستی اجرا نشود، می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی بدن شود. ماساژ ورزشی برای بدنی که با چنین استرسی مواجه است می‌تواند بسیار عالی باشد و باعث پیشگیری از آسیب شود.

دریافت یک ماساژ صحیح باعث افزایش جریان خون و لنف می‌شود که هر دو در فرآیند طبیعی التیام و ریکاوری بدن دخیل هستند و باعث افزایش سرعت دفع مواد زائد و بهبود سلامت بدن می‌گردند. تورم و التهابات مربوط به فعالیت‌های ورزشی هم کاهش پیدا می‌کند. اسکار ناشی از آسیب‌های ورزشی هم در اثر ماساژ کم می‌شود.

تامین اکسیژن و مواد مغذی

وجود جریان خون به سمت عضلات برای ایجاد بافت‌های جدید و افزایش مقاومت و بنیه بسیار حیاتی است و ماساژ می‌تواند با افزایش جریان خون به بافت‌ها، منجر به افزایش دسترسی به اکسیژن و مواد مغذی شود.

ماساژ ورزشی

کمک به دفع مواد حاصل از ورزش

اسید لاکتیک و اوریک اسید از فرآورده‌های جانبی طبیعی تمرینات ورزشی هستند. با استفاده از ماساژ ورزشی می‌توان با افزایش جریان خون و لنف به سمت عضلات از میزان این مواد فرعی کاست و باعث دفع مواد زائد شد.

فواید روانشناختی

در مورد ورزش و روانشناسی خیلی زیاد صحبت شده است. اما هنوز هم خیلی از افراد نمی‌توانند ارزش ماساژ در ورزش را درک کنند و نمی‌دانند که چطور یک ماساژ باکیفیت همراه با ورزش می‌تواند منافع بیش‌تری از فعالیت فیزیکی صرف داشته باشد. بدن و ذهن به یک اندازه قوی هستند، پس داشتن یک ذهن و روان قوی که آرام و متمرکز است یک نکته‌ی کلیدی در رقابت‌های ورزشی مهم به شمار می‌رود. ورزشکاری که دچار استرس است، نمی‌تواند به اندازه‌ی ورزشکاری با ذهن آرام و باز، توانایی‌های خود را نشان دهد.

کاهش درد

درد بدن نشان می‌دهد عضلات بدن تحت فشار و کار زیاد هستند و این وضعیت مناسبی از لحاظ سلامتی نیست. ماساژ، جریان خون و لنف را در سراسر بدن افزایش می‌دهد و به این ترتیب، فرآیند توانبخشی و ترمیم آسیب‌ها هم سرعت پیدا می‌کند. همچنین ماساژ می‌تواند دردهای ناشی از اسپاسم و کرامپ‌های عضلانی را که یار همیشگی ورزش‌های قهرمانی هستند، کاهش دهد.

درمان اسپاسم عضلات با ماساژ

در ابتدا، هر چیزی را که باعث اسپاسم عضلات می‌شود متوقف کنید، سپس:

به آرامی ماهیچه‌ی منقبض را بکشید و ماساژ دهید.

ماهیچه را در حالت کشیده نگه دارید تا این که اسپاسم برطرف شود.

روی ماهیچه‌ی دردناک/حساس از سرما و روی ماهیچه‌ی سفت/منقبض از گرما استفاده کنید.

اگر اسپاسم ماهیچه خیلی شدید است، به طور مکرر اتفاق می‌افتد، خیلی کم به درمان جواب می‌دهد، و دلیل واضحی برای آن پیدا نمی‌شود، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این اسپاسم‌ها ممکن است ناشی از بیماری یا مشکل زمینه‌ای خاصی باشند.

اسپاسم عضلانی

ماساژ لاغری

بیش از 80 درصد زنان بالای 20 سال دارای سلولیت هستند. سلولیت ناشی از مسائل هورمونی، متابولیک یا دیگر موارد است اما لزوماً ارتباطی با وزن زیاد ندارد. گاهی اوقات، ورزش‌های خاص و رژیم هم نمی‌تواند ظاهر حفره حفره‌ی سلولیت را در برخی بخش‌های بدنمان از بین ببرد و نیاز است که توسط ماساژ متابولیسم بدن را تسریع کنیم تا چربی‌های سطحی از بین بروند.

در طول ماساژ لاغری Kocoon، چندین تکنیک ماساژ لاغری روی شما اجرا می‌شود، از مالش و ماساژ گرفته تا ضربه زدن و ماساژ بافت زیرپوستی. هدف این تکنیک‌ها این است که کیسه‌های چربی را تخریب کنند و این باعث کاهش ظاهر حفره حفره‌ای سلولیت می‌شود. تراپیست با استفاده از ماساژ مخصوص می‌تواند جریان خون و لنف را در سراسر بدن شما افزایش دهد.

ماساژ لاغری

ماساژ پا

در پایان یک روز طولانی، بسیاری از افراد خیلی دوست دارند پاهایشان ماساژ داده شود. ماساژ پا می‌تواند باعث آرامش و تسکین دردهای عضلانی شود.

ماساژ پا

ماساژ پا یک راه عالی برای توجه خاص به فرد است و کمک می‌کند بعد از یک روز طولانی خستگی از تنش به در رود. همچنین می‌تواند به درمان مشکلاتی مانند سردرد، بی‌خوابی، و استرس هم کمک کند. اول روی پا، پاشنه، کف و پنجه‌ی پا را ماساژ دهید. همچنین می‌توانید روی قوزک پا، کف و نقاط فشار هم از ماساژ استفاده کنید تا هر گونه گرفتگی و فشار رها شود و تجربه‌ی ماساژ خوبی برای فرد به جا بماند.

باشگاه ورزشی بانوان مدرن | یوگا | تی آر ایکس | ایروبیک | فیتنس

🚗 شعبه 1 : خیابان ولیعصر | بالاتر از زعفرانیه | خیابان یکتا | نبش فهمیده

☎️ شماره تماس شعبه : ۲۲۷۵۹۶۸۱ 

🚗 شعبه 2 : بلوار مرزداران | بعد از پل یادگار | خیابان سپهر | کوچه سپهر 2 | مجموعه شهربانو | طبقه 5

☎️ شماره تماس شعبه : ٤٤٢٣٨١٢٦

🚗 شعبه 3 : سعادت آباد | علامه شمالی | ٢٠غربی | پلاک۲۷ | مجموعه ورزشی آرسین

☎️ شماره تماس شعبه : ۰۲۱۲۲۰۸۸۳۶۹

🚗 شعبه 4 : خیابان شهید کلاهدوز | چهار راه قنات | کوچه آقا میری | کوچه بهیار

☎️ شماره تماس شعبه : ۰۲۱۲۲۷۷۹۰۸۳

0