نکات مهم آموزش یوگا [ که بسیار خواندنی است… ]

در دنیای مربیان یوگا، واضح است که تدریس یوگا در باشگاه بدنسازی نسبت به تدریس آن در باشگاه تخصصی آموزش یوگا بسیار متفاوت است.

بخشی از تبدیل شدن به یک مربی یوگا و تغییر دنیا به شیوه مخصوص خود این است که فرد مشخص کند آیا به یک باشگاه بدنسازی در سطح جهانی، باشگاه تخصصی آموزش یوگا، باشگاه کراس فیت و یا شاید ترکیبی از این سه مورد تعلق دارد یا خیر.

احتمالا، اغلب تمرین های مربی یوگا در یک باشگاه تخصصی آموزش یوگا انجام شده باشند. تمامی آن زمانی که مربی یوگا در یک باشگاه تخصصی آموزش یوگا به تمرین تدریس یوگا مشغول بوده است به او کمک کرده تا احساس راحت تری جهت آموزش یوگا در چنین باشگاه تخصصی آموزش داشته باشد. با این حال، آیا این مربی به تدریس در یک باشگاه ورزشی یا بدنسازی فکر کرده است؟

مربیان بسیاری تمایل زیادی برای تدریس یوگا در خارج از باشگاه تخصصی آموزش یوگا دارند اما این افراد نه تنها تجربه ای در ارتباط با چگونگی انجام آن ندارند، بلکه حتی هیچ ایده ای درباره میزان متفاوت بودن این کار به ذهنشان نمی رسد.

به همین ترتیب، به عنوان یک مربی که تدریس یوگا را در یک باشگاه بدنسازی نسبت به یک باشگاه تخصصی آموزش یوگا ترجیح می دهد، مواردی را که مربیان باید قبل از تدریس یوگا در یک باشگاه بدنسازی بدانند در این مطلب بیان کرده ام: این محیط با سر و صدای بیشتری همراه خواهد بود

چه در باشگاهی کوچک بوده و چه در یک باشگاه بزرگ بدنسازی و چند منظوره باشید احتمالا سر و صدای آن محیط بیشتر از باشگاه تخصصی آموزش یوگا خواهد بود.

این سر و صداها می توانند صدای به هم خوردن و بلند کردن وزنه ها بوده و یا صدای بلند و آزار دهنده موسیقی باشند. مربی باید بداند که اغلب اعضای باشگاه بدنسازی چندان حس و حال یوگا نداشته و موارد لازم را رعایت نمی کنند. در واقع، باید برای چیزی برخلاف بوی عود، مناجات و موسیقی آرامش بخش و لطیف آماده شد.

آموزش یوگا

✔️  احساس دانش آموزان متفاوت خواهد بود

مربی باید انتظار این را داشته باشد که دانش آموزان دیر آمده و یا زود بروند. افراد قبل و بعد از بخش دیگری از برنامه ورزشی خود آمده و یا از آن جایی که یوگا به عنوان بخشی از مزایای عضویت به آن ها ارائه می شود برای مدتی می مانند تا یوگا را برای اولین بار امتحان کنند.

مربی باید انتظار آمدن افراد تازه وارد و دانش آموزان بسیاری را در تمامی سطوح و پیش زمینه ها داشته باشد. انجام این کار می تواند چالش برانگیز باشد، اما با این حال فرصتی عالی برای به اشتراک گذاشتن یوگا با افرادی است که به جز این طریق یوگا را امتحان نمی کنند.

✔️  آموزش های خود را متناسب با باشگاه تغییر دهید.

مربی نباید از تغییر آموزش های خود از شیوه باشگاه تخصصی آموزش یوگا به شیوه باشگاه بدنسازی هراس داشته باشد. همه موارد از جمله نور پردازی، موسیقی و حرکاتی که بر روی آن تمرکز می شود در باشگاه بدنسازی مقداری متفاوت خواهند بود.

یکی از بهترین مواردی که خود من در طول کلاس هایم انجام داده ام شروع گفتگو با شاگردانم بوده است. امروزه، من و شاگردانم هنگامی که در حال انجام دادن حرکاتی مانند کبوتر یا لانج دونده هستیم با یکدیگر صحبت کرده و به آهنگ های توپاک (خواننده رپ) گوش می دهیم. این روش نه تنها دانش آموزان را بیشتر هیجان زده کرده است بلکه سبب افزایش جمعیت کلاس های من نیز شده است.

✔️  نکته کلیدی معاشرت و گفتگو است

مربی باید از دانش آموزان خود در ارتباط با هر مورد خاصی که آن ها تمایل به تمرکز بر روی آن دارند سوال کند. در صورت پرسیدن چنین سوالی مربی نظراتی در ارتباط با کوتاهی زرد پی پشت زانو (همسترینگ)، وجود یک درد در ناحیه پایینی کمر و… را خواهد شنید.

این جملات در واقع مواردی هستند که درآمد اصلی مربیان یوگا از آن ها تامین می شود. هنگامی که مربی این فرصت را بدست می آورد که با استفاده از یوگا تحرک و عملکرد کلی ورزشی افراد را بهبود بخشد، راحت تر می تواند رابطه و پیوندی بین خود و شاگردانش ایجاد کند.

✔️  ورزشکاران اهداف متفاوتی دارند

مربی در هر جا که باشد باید همواره اهداف و تصمیم های شاگردانش را به یاد داشته باشد. همچنین، مربی باید بداند که در باشگاه بدنسازی اهداف دانش آموزان اغلب اوقات، کمتر جنبه روحانی و بیشتر جنبه جسمانی خواهد داشت.

دانش آموزان یوگا به افزایش انعطاف، تعادل و تحرک خود علاقه مند هستند و کمتر به تمرین پرانایاما یا خواندن مناجات (chanting) تمایل دارند. پرانایاما به معنی تنفس عمیق و تنظیم و گسترش ظرفیت حیاتی انرژی می باشد.

✔️  برای دریافت بازخورد آماده باشید.

مربی ها در کلاس های خود ورزشکارانی را خواهند داشت که تا به حال یوگا تمرین نکرده و یا در گذشته چندان یوگا انجام نداده اند. مربی باید آماده باشد تا برخی افراد پس از یک بار تمرین کردن به او بگویند که چندان تمایلی به یوگا ندارند اما با این حال، نباید این مسئله را شخصی در نظر بگیرد.

مربی باید برای افرادی آماده باشد که سوالات بسیار پرسیده و یا به کمک بسیاری برای تنظیم موقعیت خود نیاز دارند. در محیط باشگاه بدنسازی، مربی در حال ارتباط با طیف وسیعی از افراد با پیش زمینه ها و سطوح تجربیات متفاوت است. بر آورده کردن نیاز تمامی این افراد مهم بوده و یک باید است.

کلاس یوگا

❇️ خلاق باشید!

در صورتی که مربی با حواس پرتی های بسیار افراد مواجه باشد که با صدای بلند در حال معاشرت با یکدیگر هستند چه کاری باید انجام دهد؟ این ها لحظاتی هستند که از فرد یک مربی یوگا می سازند.

در روز هایی که کلاس یوگای من آزاد به نظر می رسد همواره حرکات یوگایی به صورت آماده دارم که نیاز به همکاری دو نفر با هم دارند و به این طریق انجام حرکات کششی و بدون تحرک را متوقف می کنم. مربی باید ایده آل نبودن شرایط آموزش و تدریس را انتظار داشته باشد.

علاوه بر این، من دریافته ام ایجاد کلاس هایی که دانش آموزان بیشتری را به خود جذب می کنند مفید است. برای مثال در باشگاه کراس فیت ما کلاس هایی را ارائه می دهیم که شامل 30 دقیقه وضعیت متابولیک و 30 دقیقه تمرین یوگا می باشد. هیچ وقت از امتحان چیز های جدید نترسید!

✔️  ساواسانا چالشی منحصر به فرد برای دانش آموزان یوگا است

من حتی نمی توانم تعداد دفعاتی را بشمارم که یک ورزشکار در حین انجام ساواسانا تسلیم شده، کلاس را ترک کرده است یا بر روی زیر پایی خود نشسته و به گونه ای به من نگاه کرده است که انگار عقلم را از دست داده ام.

اغلب افرادی که به باشگاه بدنسازی می روند به داشتن استراحتی آرام به مدت پنج دقیقه پس از ورزش تمایل ندارند. با وجود صدا های بیرونی و انرژی بالای باشگاه بدنسازی انجام حرکت ساواسانا مقداری چالش برانگیز است. مربی باید بداند موردی وجود ندارند که نتوانند با آن مقابله کنند بلکه تنها باید مقداری خلاق باشد.

تدریس یوگا در یک باشگاه بدنسازی، کلوپ تندرستی یا کلوپ ورزشی مسلما با تدریس آن در باشگاه تخصصی آموزش یوگا متفاوت است.

برخی مربیان یوگا به یکی از این موارد گرایش داشته در حالی که برخی دیگر به دلایلی متفاوت به تدریس در هر دوی این محیط ها علاقه دارند.

مربی چه به تدریس یوگا در یک باشگاه بدنسازی علاقه داشته و چه نداشته باشد باید بداند که این کار روشی عالی برای آشنا کردن گروه متفاوتی از مردم با یوگا در محیطی چالش برانگیز و جالب است.

0